Kampsport som självförsvar

Så som världen ser ut i dagens läge kan man inte vara nog försiktig när det gäller sig själv och sina saker, inbrottslarmen säljer som aldrig förr och fler komponerar ihop sina egna larmsystem. Nog för att det skyddar ens hem både när man är hemma och inte så gör det föga nytta om det skulle komma så långt så någon bryter sig in när man är hemma. Även om larmet är kopplat till en larmcentral så finns det en svarstid under vilken en förövare skulle kunna orsaka stor skada på en själv, därför är det viktigt att man lär sig försvara sig själv. Kampsporter är bland de bästa verktyg man kan använda för att försvara sig själv, men det finns en uppsjö av olika typer av kampsporter och vilken man ska välja är inte det lättaste att veta.

Många grenar

Säg att man går på en gata och en främling försöker råna en så har de förmodligen ingen speciell typ av stil att slåss förutom ”vifta tills du kanske träffar och fortsätt vidare”. Kickboxning är en av de sporter som kan vara bra att kunna ur en självförsvarssynpunkt, men det är en sport som har många olika grenar där den mest kända är Muay Thai och översätts till ”konsten av åtta lemmar”.

Kickboxning

 

Simpla tekniker

Kickboxningen koncentrerar sig på dess versioner av slag och knän, och snabba, distraherande sparkar som riktas mot alla tillgängliga öppningar. Om överfallaren har en kniv eller pistol och är inom en armvidds avstånd så kommer han använda detta, men försvararen är utrustad med fler vapen. Händer, fötter, vapen, knän, armbågar och huvud. Här bör man gå mot förövaren och sparka rakt upp mot kinden så hårt som möjligt, detta är den typ av rörelser som Kickboxning frodas på. Man lär utövaren att utföra dessa sparkar med en sådan hastighet att förövaren inte hinner reagera så det utesluter risken för fina sparkar, görs det rätt kommer det nästan garanterat bryta käken på förövaren.

Muay Thai

Självmodifiering

Erfarna kickboxare utövar något som heter combat qi, den fysiska träningen av en kroppsdel genom repeterad skada till dess att man inte längre känner den smärta som hjärnan annars sänder ut. Kickboxare på denna nivå rullar handtaget av ett basebollträ upp och ner för skenbenet tillräckligt mycket för att orsaka smärta. Detta ungefär en timme om dagen i två år så skenbenet skadas upprepade gånger och byggs upp starkare och tjockare.

Grunderna räcker

Det minsta man kan säga om denna sport är att den är tuff och utövarna är väldigt tåliga, men det krävs inte att man når denna nivå för att kunna använda kickboxningen som självförsvar. Att gå en kurs under en termin eller två ger en tillräckligt mycket kunskap för att veta vad man ska göra om man blir överfallen och då kunna ta sig oskadd ur situationen istället för att falla offer för den förövare som valt ut en som offer. Så klart är det bra att fortsätta lära sig så man får mer och mer kunskap och kan försvara sig lättare.